معرفت یقینی از دیدگاه ابنسینا
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
نقش معرفت یقینی در تربیت دینی
خداوند در آیات بسیاری عوامل و موانع معرفت را معرفی کرده و نتایج به کارگیری یا فروگذاری آن را در قلمرو تربیت به انسانها یادآوری کرده است. به کارگیری عوامل ادراکی، نفسانی و عملی در حوزۀ معرفت، انسان را به سعادت رهنمون میکند و به کارگیری موانع و آفتهای معرفتی به بروز بحران در عرصۀ معرفت منجر میشود. در عصر حاضر با ظهور مکاتب فکری مختلف، علاوه بر تردید در اصل فایدهمندی دین، شناخت در معنای کلی آ...
متن کاملتوانایی عقل دردستیابی به معرفت یقینی از دیدگاه غزالی
آنچه که در این پژوهش مورد کندکاو قرار گرفته بررسی میزان توانایی عقل در دستیابی به معرفت یقینی از دیدگاه غزالی است. در انجام این مهم با شناخت ماهیت انسان و با پی بردن به قوای معرفتی وی به این نکته واقف شدیم که عقل در مرتبه استدلالی خود یکی از مهمترین مراتب معرفتی انسان است که جایگاهی بالاتر از حس و پایین تر از عقل عارفانه دارد. عقل در این مقام به علت وجود موانع و حجابهایی از بدست دادن معرفت ...
15 صفحه اولکارکرد فردی و اجتماعی دین از دیدگاه ابنسینا
کارکرد دین، اثر و تحولی است که دین در انسان یا جامعه ایفا میکند. دین در قلمرو فردی دو کارکرد مهم دارد: اول. معرفتزایی. ابنسینا بر این باور است که تنها پیامبران میتوانند بدون تعلیم بهصورت خازن حقایق درآیند؛ دوم. آرامشبخشی. ابنسینا عقاید صحیح را عامل سلامت میداند. مهمترین کارکرد دین در قلمرو اجتماعی وضع قانون است. ابنسینا دین را در امر قانونگذاری و سامان دادن به اجتماع ضروری دانسته است....
متن کاملمعرفت از دیدگاه عینالقضات
عینالقضات معرفت را دانشی میداند که از سوی خداوند بر دلِ عارفان تقویپیشه و در طوری ورای عقل افاضه میشود. با وجود این، عقل و علوم مکتسب توسط آن، برای آدمی و به عنوان مقدمهای در قابلیتیافتن برای دریافت معرفت ضرورت دارند. از نظر وی ارتباط عقل با طور ورای عقل مانند ارتباط نفس و بدن است و از اینرو عقلِ غیرعارفان که به طور ورای عقل متصل نیست، با خودبینی و خودرأیی رو به فساد میرود، همچنانکه بدن ...
متن کاملجایگاه گزارههای اخلاقی از دیدگاه ابنسینا
جایگاه گزارههای اخلاقی از جمله مسائلی است که قرن هاست ذهن متکلمان، فلاسفه و دیگر اندیشمندان را به خود معطوف داشته و اظهارنظرهای متفاوتی در این زمینه ارائه شده است. در این مقاله، سعی شده بازتابی از دیدگاه ابن سینا در این خصوص ارائه گردد. بحث اخلاق از یک سو، با بحث های حسن و قبح متکلمان گره خورده و از سوی دیگر، قرین مبحث قضایا، اقسام قیاس و مواد آن در منطق است. در این نوشتار، ابتدا به بررسی جایگا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 8
صفحات 81- 130
تاریخ انتشار 2001-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023